رویای Camatte: دیدن حقیقت افزوده‎ی طراحی تویوتا

در نمایشگاه اسباب بازی سال 2015 توکیو، در انتهای ماه ژوئن، کمپانی تویوتا چهارمین اپیزود از خودرو‎های مفهومی کاوش گرانه‎ی خود به اسم Camatte را نشان داد. داستان امسال Hajime (شروع کردن) نام گذاری شده بود و یک کپی مینیاتوری از فرآیند طراحی ماشین بود.

1.toyota-toy-2015-show@2x

 

به کودکان (و بزرگسالان) قابلیت این را داد که خودرو‎های مفهومی خاص خود را روی یک تبلت اختصاصی ایجاد کنند و سپس سوار بر طرح‎های خود شوند و در اطراف یک مدل شهری به حرکت بپردازند و تمامی این‎ها در یک محیط واقعیت افزوده صورت گرفت.

سفری لذت بخش و مفرح

2.toyota-toy-2015-show-10@2x

 

در Gizmag،؛ ما سفر لذت بخش پروژه Camatte را در سه سال گذشته دنبال کرده‎ایم، که هدف آن کاوش عجایب دنیای اتومبیل‎ها است. هر سال که می‎گذارد خط بین یک اسباب بازی و یک ماشین تویوتا کمرنگ تر شده است.

داستان در سال 2012 شروع شد، با سه طراحی کلی ساده، کهSora, Daichi و Takumiنامیده شدند. تمامی آن‎ها دارای پنل‎های قابل تعویض بر روی یک شاسی ماشین معمولی که با برق تامین می‎شد، بودند. به دنبال آن‎ها سال 2013 دو طراحی دیگر آمد، که 57s و 57 sport نامیده شدند. هردوی آن‎ها دارای پنل‎های کوچکتر بودند و حتی تنوع‎های بدنه‎ای بیشتری داشتند و دوباره دارای شاسی ماشینی بودند که قابل رانندگی بود و با برق تامین می‎شد.

برای سال 2014، در آزمایشگاه طراحی Camatte، تمامی پنل‎های جلویی پوششی از LEDها دریافت کردند، که به آن‎ها امکان کپی برداری از طراحی کودکان را هم از نظر رنگ و هم شکل، می‎داد.

دوباره زنده سازی رویاهای کودکی

3.toyota-toy-2015-show-20@2x

و برای داستان امسال، رویای Camatte هدف این را داشت که رویاهای کودکی والدین را دوباره زنده کند و آن‎ها را با کودکانشان به اشتراک بگذارد. گرچه پیش زمینه‎ی این کار یک مجموعه‎ی بازی با ماشین‎های اسباب بازی قدیمی بود، تنها یک خودروی واقعی Camatte در جایگاه برای بازی وجود داشت.

دارای بدنه‎ی (قابل تعویض) یک ماشین مخصوص محیط غیر جاده‎ای بود، ولی با اینحال امضای Camatte در جایگاه رانندگی با وجود پدال‎های قابل تنظیم و صندلی به اندازه‎ی کودکان دیده می‎شد. در پهلوی این صندلی دو صندلی دیگر برای والدین یا فرد آموزش دهنده بود تا در نزدیکی فرد راننده باشد و حواسش به روند کار باشد.

مشخصات Camatte Hajime

• طول: 3,020 میلی متر

• پهنا: 3,020 میلی متر

• ارتفاع: 1,240 میلی متر

• فاصله‎ی بین محور جلو و عقب ماشین: 1,800 میلی متر

• تعداد نفراتی که می‎توانند بنشینند: 3

• انتقال قدرت: موتور الکتریکی

فرآیند ایجاد

Gizmag آنقدر خوش شانس بود که توسط Kota Nezu یکی از طراحان اصلی پروژه و یکی از شکل دهندگان اصلی مفاهیم Camatte در جریان فرآیند ایجاد قرار گیرد. او همچنین دارای یک کاتالوگ وسیع در رابطه با چیز‎هایی که از زمان حضور خود در تویوتا ایجاد کرده است، بود و همچنین کمپانی طراحی برای خود داشت.

4.toyota-toy-2015-show-1@2x

ما فرآیند ایجاد را با نشستن من در یک ماشین واقعی شروع کردیم. یک عکس سپس با یک تبلت تخصصی گرفته شود و تصویر من به داخل یک مدل 3 بعدی، مجدد در تبلت، انتقال داده شد. سپس، من قدرت انتخاب از بین 12 مدل ساده‎ی بدنه، از یک ماشین آتش نشانی گرفته تا یک Van و حتی یک لیموزین را در اختیار داشتم. سپس یپ پلت رنگین کمانی تشکیل شده از 12 رنگ در اختیار من قرار گرفت که می‎شد از بین آن‎ها، از جمله سیاه و سفید، انتخاب کرد.

خودروی بی‎همتای من حالا طراحی شده بود و سپس جادو شروع شد. طراحی من به آهستگی به شکل حقیقت افزوده شروع به شکل گیری کرد.

بعد از این دوباره ما به ناحیه‎ی رانندگی، یک مدل واقعی از شهر ولی به صورت اسباب بازی برگشتم. سپس با گرفتن دوربین به سمت مدل شهری، ما منتظر این بودیم که ماشین واقعیت افزوده و طراحی شده توسط من بر روی صفحه‎ی نمایش ظاهر شود و در جاده به جلو رانده شود. کودکان همچنین در دو صندلی دیگر می‎توانند شاهد نشستن خانواده یا والدین خود در کنارشان باشند.

به دنبال راندن ماشین در امتداد جاده در واقعیت افزوده، من می‎توانستم تبلت را در هر جهت و موقعیتی حرکت دهم. گرجه ماشین من همیشه در امتداد جاده به سمت ناحیه‎ی پایان حرکت می‎کرد.

گرچه، تنها ماشین من در تبلت نشان داده می‎شود، ولی Kota Nezu توضیح داد که می‎شد نشان داد ماشین‎هایی دیگری نیز در حال حرکت در جاده هستند.

5.toyota-toy-2015-show-8@2x

برای پایان دادن به این تجربه و به عنوان یک یادگاری همیشگی از این رخداد، ماکت کاغذی به من داده شد که در آن من در صندلی راننده قرار داشتم، ولی در آن تنها یک طراحی جدید از Camatte به چشم می‎خورد.

رویای Camatte ثابت کرد که محبوب است

در روز‎هایی که نمایشگاه اسباب بازی توکیو برروی عموم باز بود، رویای Camatte تویوتا ثابت کرد که برای هم بزرگسالان و هم کودکان به یک میزان محبوب است. راهی عالی برای این بود که توجه‎ی عموم به یک شیوه‎ی قابل دسترسی به پیشرفت در طراحی‎های ماشین‎ها جلب شود. در حقیقت فرآیندی مشابه با حقیقت افزوده است که به بزرگسالان امکان این را می‎دهد که ماشین پیکربندی انتخابی خود را در یک اتاق نمایش واقعی ببینند.

6.toyota-toy-2015-show-29@2x

در طول سال‎ها، تویوتا پیشرفت ثابتی در ماموریت خود در درک آنچه کودکان در ماشین‎ها می‎بینند، داشته است. بنابراین حالا بیشتر حس می‎کند که قادر به طراحی بهتر ماشین‎ها برای نسل جدید است.

گرچه نمایشگاه اسباب بازی توکیو حالا به پایان رسیده است، این محو شدن خطوط بین یک اسباب بازی و یک ماشین تویوتا را حالا می‎توان در نمایشگاه دایمیMega Web در توکیو تجربه کرد. اینجا، کودکان می‎توانند بر روی صندلی خودرو‎های قبلی Camatte برای داشتن یک تجربه‎ی واقعی بنشینند.